RPH Tahun 2

标签:


RANCANGAN PENGAJARAN TAHUNAN
KSSR PENDIDIKAN MUZIK TAHUN 2

MG
FOKUS
S/KANDUNGAN
S/PEMBELAJARAN
CADANGAN AKTIVITI

Tempo
- cepat
- lambat
Pengalaman Muzikal
1.1 Menyanyi pelbagai repertoir secara solo atau
berkumpulan.
1.3 Membuat pergerakan mengikut muzik.

1.1.4 Menyanyi mengikut tempo.
- cepat
- lambat
1.3.2 Membuat pergerakan berdasarkan lirik
dan mud muzik.
- lagu aksi (action song)
- permainan nyanyian (singing games)
1. Menyanyi lagu Mari Bergerak.
(CD 1 track 01)
2. Menyanyikan lagu Mari Bergerak dalam tempo cepat dan lambat tanpa iringan muzik.


Tempo
- cepat
- lambat
Penghasilan Muzik
2.1 Menghasilkan idea muzikal kreatif.
2.2.1 Menghasilkan pelbagai bunyi menggunakan
perkusi badan dan perkusi mulut.
1. Menghasilkan bunyi menerusi penerokaan perkusi badan.
Contoh: tepuk paha, petik jari, hentak kaki.
2. Menggunakan perkusi badan untuk menghasilkan bunyi berdasarkan carta ikon perkusi badan. (Unit 1 : Lampiran 1 hingga 3)
3. Bergerak mengikut lirik lagu.


Pic
- tinggi
- rendah
Sebutan lirik
Pengalaman Muzikal
1.1 Menyanyi pelbagai repertoir secara solo
atau berkumpulan.

1.1.6 Menyanyi dengan sebutan huruf vokal
a, e, i, o, u yang betul.

1. Mengenal pasti gambar yang berada pada aras tinggi dan rendah. (Unit 2: Lampiran 4 )
2. Mengajuk pic tinggi dan rendah.
(CD 2 track 05)
3. Latihan menunjukkan aras tinggi dan rendah.
(Unit 2: Lampiran 5, CD 2 track 06)
4. Mengenal pasti pic tinggi dan rendah melalui aktiviti gerakan.
5. Mendengar lagu See-Saw. (CD 1 track 03)
6. Membuat latihan sebutan lirik lagu See-Saw dengan bimbingan guru.


Pic
- tinggi
- rendah
Sebutan lirik
Pengalaman Muzikal
1.3 Membuat pergerakan mengikut muzik.
1.3.1 Membuat pergerakan mengikut ruang diri
dan am berdasarkan:
- dinamik kuat/lembut
- pic tinggi/rendah
- tempo cepat/lambat
- bunyi panjang/pendek
1. Mendengar lagu See-Saw. (CD 1 track 03)
2. Membuat latihan sebutan lirik lagu See-Saw dengan bimbingan guru.
3. Menyanyi lagu See-Saw dengan sebutan yang jelas sambil bergerak. (CD 1 track 04)

Detik
Tempo
- cepat
- lambat
Pengalaman Muzikal
1.2 Memainkan perkusi secara solo atau
berkumpulan daripada pelbagai repertoir.
1.2.1 Memainkan perkusi mengikut detik.
- postur
- cara memainkan

1. Menyanyikan lagu Bunyi Perkusi sambil menepuk detik. (CD 1 track 05)
2. Menyanyi lagu sambil menepuk tangan mengikut ikon.
(Unit 3: Lampiran 6, CD 1 track 05 )
3. Menyanyi lagu sambil memainkan perkusi mengikut ikon.
(Unit 3: Lampiran 6, CD 1 track 05 )

Detik
Tempo
- cepat
- lambat
Pengalaman Muzikal
1.2 Memainkan perkusi secara solo atau
berkumpulan daripada pelbagai repertoir.
1.2.2 Memainkan perkusi mengikut tempo.
- cepat
- lambat
1. Memainkan perkusi mengikut tempo cepat.
(CD 2 track 07)
2. Memainkan perkusi mengikut tempo lambat.
(CD 2 track 08)
3. Memainkan perkusi mengikut tempo lambat dan cepat.
(CD 2 track 09)

Dinamik
- lembut ( p )
- kuat ( f )
Pengalaman Muzikal
1.2 Memainkan perkusi secara solo atau
berkumpulan daripada pelbagai repertoir.
1.2.1 Memainkan perkusi mengikut detik.
- postur
- cara memainkan
1.2.3 Memainkan perkusi dengan dinamik.
- lembut ( p )
- kuat ( f )
1. Mendengar dan menyanyi lagu Main Muzik.
(CD 1 track 07)
2. Bersoal jawab tentang perkusi yang disebut dalam lirik.
3. Menepuk mengikut carta ikon dinamik lembut dan kuat. (Unit 4: Lampiran 7)
4. Memainkan perkusi mengikut ikon yang ditetapkan pada lirik boom, ting, tap, dan ring.
(Unit 4: Lampiran 8, CD 1 track 07)

Detik
Dinamik
- lembut ( p )
- kuat ( f )
Pengalaman Muzikal
1.2 Memainkan perkusi secara solo atau berkumpulan daripada pelbagai repertoir.
1.2.1 Memainkan perkusi mengikut detik.
- postur
- cara memainkan

1. Menyanyikan lagu Tidurlah Adik sambil menepuk detik. (CD 1 track 09)
2. Mendengar lagu Tidurlah Adik sambil bergerak mengikut detik lagu. (CD 1 track 09)

Detik
Dinamik
- lembut ( p )
- kuat ( f )
Pengalaman Muzikal
1.2 Memainkan perkusi secara solo atau
berkumpulan daripada pelbagai repertoir.
1.2.3 Memainkan perkusi dengan dinamik.
- lembut ( p )
- kuat ( f )
1. Latihan menepuk detik kuat dan
lembut. (Unit 5: Lampiran 9 )
2. Murid memainkan detik dengan mengaplikasikan dinamik kuat dan
lembut. (CD 1 track 09)

Dinamik
- lembut ( p )
- kuat ( f )
Pengalaman Muzikal
1.1 Menyanyi pelbagai repertoir secara solo
atau berkumpulan.
1.1.5 Menyanyi dengan dinamik.
- lembut ( p )
- kuat ( f )
1. Mendengar rakaman lagu Ayam Didik.
(CD 1 track 11)
2. Menyanyi dengan sebutan lirik yang jelas.
(CD 1 track 11)


Dinamik
- lembut ( p )
- kuat ( f )
Pengalaman Muzikal
1.1 Menyanyi pelbagai repertoir secara solo
atau berkumpulan.
1.1.5 Menyanyi dengan dinamik.
- lembut ( p )
- kuat ( f )
1. Latihan dinamik kuat atau lembut untuk pic yang diperdengarkan.
(Unit 6: Lampiran 10, CD 2 track 10)
2. Menyanyi lagu Ayam Didik berpandukan kad ikon dinamik. (CD 1 track 12)


Tekstur
- nipis
- tebal
Pengalaman Muzikal
1.2 Memainkan perkusi secara solo atau
berkumpulan daripada pelbagai repertoir.

1.2.1 Memainkan perkusi mengikut detik.
- postur
- cara memainkan

1. Menyanyi lagu Isai Karuvigal secara solo dan berkumpulan untuk membanding beza tekstur tebal dan nipis. (CD 1 Track 13)
2. Bermain perkusi mengikut detikmengiringi lagu untuk menunjukkan tekstur:
Bar 1-11: secara berkumpulan
Bar 12-15: secara solo
(CD 1 Track 14)


Tekstur
- nipis
- tebal
Apresiasi Muzik
3.1 Menghayati muzik daripada pelbagai
repertoir.
3.1.2 Mengenal pasti mud,tempo,tekstur dan
dinamik daripada muzik yang didengar.
- mud (riang, sedih, marah dan takut)
- tempo (cepat - lambat)
- tekstur (solo - nipis dan kumpulan - tebal)
- dinamik (kuat - lembut)
1. Bermain perkusi mengikut detik mengiringi lagu untuk menunjukkan tekstur:
Bar 1-11: secara berkumpulan
Bar 12-15: secara solo
(CD 1 Track 14)
2. Mengenal pasti tekstur berdasarkan petikan lagu. (Unit 7: Lampiran 11, CD 2 Track 11)

Solfa
- so
- mi
Penghasilan Muzik
2.1 Menghasilkan idea muzikal kreatif.
2.1.3 Mencipta melodi mudah menggunakan
vokal.
- mengajuk melodi
- mengimprovisasi ’jawapan’ kepada
’soalan’ melodi yang diberikan
1. Mengenal dan menyanyi solfa so dan mi mengikut isyarat tangan. (Unit 8: Lampiran 12 )
2. Menyanyi lagu ’Lagu So-Mi’. (CD 1 Track 15)
3. Menggunakan isyarat tangan solfa so dan mi pada lirik bertanda (*) pada skor lagu.

Solfa
- so
- mi
Penghasilan Muzik
2.1 Menghasilkan idea muzikal kreatif.
2.1.3 Mencipta melodi mudah menggunakan
vokal.
- mengajuk melodi
- mengimprovisasi ’jawapan’ kepada
’soalan’ melodi yang diberikan
1. Menggunakan isyarat tangan solfa so dan mi pada lirik bertanda (*) pada skor lagu.
2. Menyusun kad ikon isyarat tangan so dan mi pada suku kata ungkapan pendek seperti Selamat Pagi, Salam Sejahtera dan Terima Kasih.
(Unit 8: Lampiran 13 )
3. Menyanyikan melodi ciptaan so dan mi yang telah disusun.

Irama
Pengalaman Muzikal
1.1 Menyanyi pelbagai repertoir secara solo
atau berkumpulan.

1.1.6 Menyanyi dengan sebutan huruf vokal
a, e, i, o, u yang betul.

1. Menyebut lirik lagu dengan sebutan
yang betul.
2. Menyanyi lagu dengan sebutan
yang betul.
(CD 1 track 17)

Irama
Pengalaman Muzikal
1.3 Membuat pergerakan mengikut muzik.
1.3.2 Membuat pergerakan berdasarkan lirik
dan mud muzik.
- lagu aksi (action song)
- permainan nyanyian (singing games)
3. Membuat pergerakan mengikut lirik
lagu Mari Mencari. (CD 1 track 17)
4. Bermain permainan ”Mari Mencari” sambil menyanyi. (Unit 9: Lampiran 14, CD 1 Track 17)
5. Murid mendengar lagu sambil mencari perkataan tersembunyi berdasarkan lirik lagu.
(Unit 9: Lampiran 15)

Irama
Pengalaman Muzikal
1.3 Membuat pergerakan mengikut muzik.

1.3.2 Membuat pergerakan berdasarkan lirik
dan mud muzik.
- lagu aksi (action song)
- permainan nyanyian (singing games)
1. Mendengar lagu Bintang Kecil. (CD 1 track 19)
2. Menyanyi sambil membuat pergerakan berdasarkan lirik lagu Bintang Kecil.

Irama
Penghasilan Muzik
2.1 Menghasilkan idea muzikal kreatif.
2.1.1 Menghasilkan pelbagai bunyi menggunakan perkusi badan dan perkusi mulut.
3. Menyanyi sambil membuat perkusi badan berdasarkan ikon pada skor lagu mengikut bunyi cow bell yang dimainkan dalam lagu Bintang Kecil. (Unit 10: Lampiran 16, CD 1 track 20)

Mud
- riang
- sedih
- takut
Apresiasi Muzik
3.1 Menghayati muzik daripada pelbagai
repertoir.
3.1.2 Mengenal pasti mud, tempo, tekstur dan
dinamik daripada muzik yang didengar.
- mud (riang, sedih, marah dan takut)
- tempo (cepat - lambat)
- tekstur (solo - nipis dan kumpulan - tebal)
- dinamik (kuat - lembut)
1. Murid mendengar cerita Adam dan Adin. Bersoal jawab tentang mud dalam cerita.
(Unit 11: Lampiran 17, CD 2 track 12)
2. Menyanyi lagu Pantun Jenaka. (CD 1 track 21)

Mud
- riang
- sedih
- takut
Apresiasi Muzik
3.1 Menghayati muzik daripada pelbagai
repertoir.
3.1.2 Mengenal pasti mud, tempo, tekstur dan
dinamik daripada muzik yang didengar.
- mud (riang, sedih, marah dan takut)
- tempo (cepat - lambat)
- tekstur (solo - nipis dan kumpulan - tebal)
- dinamik (kuat - lembut)
1.. Menyatakan mud lagu yang dipendengarkan.
(CD 1 track 21)
2. Mengenal pasti mud riang, sedih dan takut melalui pendengaran.
(Unit 11: Lampiran 18, CD 2 track 13)

Tekstur
- nipis
- tebal
Apresiasi Muzik
3.1 Menghayati muzik daripada pelbagai
repertoir.
3.1.2 Mengenal pasti mud, tempo, tekstur dan
dinamik daripada muzik yang didengar.
- mud (riang, sedih, marah dan takut)
- tempo (cepat - lambat)
- tekstur (solo - nipis dan kumpulan - tebal)
- dinamik (kuat - tebal)
1. Guru menepuk corak irama diikuti oleh semua murid seorang demi seorang tanpa berhenti secara berterusan untuk menunjukkan tekstur. (Unit 12: Lampiran 19)
Contoh:


2. Mendengar lagu Come Sing With Me yang mempunyai tekstur nipis. (CD 1 track 23)
3. Mendengar lagu Come Sing With Me yang mempunyai tekstur tebal. (CD 1 track 25)

Tekstur
- nipis
- tebal
Apresiasi Muzik
3.1 Menghayati muzik daripada pelbagai
repertoir.
3.1.2 Mengenal pasti mud, tempo, tekstur dan
dinamik daripada muzik yang didengar.
- mud (riang, sedih, marah dan takut)
- tempo (cepat - lambat)
- tekstur (solo - nipis dan kumpulan - tebal)
- dinamik (kuat - tebal)
3. Mendengar lagu Come Sing With Me yang mempunyai tekstur tebal. (CD 1 track 25)
4. Membanding beza tekstur nipis dan tebal dalam lagu Come Sing With Me.
(CD 1 track 23 dan 25)
5. Mendengar keratan lagu untuk mengenal pasti tekstur tebal atau nipis.
(Unit 12: Lampiran 20, CD 2 track 14)

Pernafasan
- pengambilan nafas
- pengeluaran nafas
Pengalaman Muzikal
1.1 Menyanyi pelbagai repertoir secara solo
atau berkumpulan.

1.1.2 Menyanyi dengan pernafasan yang betul.
- pengambilan nafas
- pengeluaran nafas

1. Permainan ”Serunai Straw”.
(Unit 13: Lampiran 21)
2. Membaca lirik sambil mengambil nafas mengikut frasa. (Unit 13: Lampiran 22)
3. Menyanyi lagu Come Sing With Me dengan pernafasan yang betul.
(Unit 13: Lampiran 22, CD 1 track 23 dan 24)

Pernafasan
- pengambilan nafas
- pengeluaran nafas
Pengalaman Muzikal
1.3 Membuat pergerakan mengikut muzik.
1.3.2 Membuat pergerakan berdasarkan lirik dan mud muzik.
- lagu aksi (action song)
- permainan nyanyian (singing games)
1. Membuat pergerakan berdasarkan lirik lagu.
2. Membahagikan murid kepada dua kumpulan, A dan B. Kumpulan A dan Kumpulan B menyanyi secara canon.
(Unit 13: Lampiran 23, CD 1 track 25 dan 26)


Dinamik
- lembut (p)
- kuat (f)
Pengalaman Muzikal
1.3 Membuat pergerakan mengikut muzik.
1.1.5 Menyanyi dengan dinamik
- lembut (p)
- kuat (f)

1. Menyanyikan lagu Berlari Di Padang.
(CD 1 track 27)
2. Menyanyi dengan dinamik kuat. (CD 1 track 28)
3. Menyanyi dengan dinamik lembut.
(CD 1 track 28)
4. Menyanyi lagu berpandukan kad imbasan dinamik yang ditunjukkan.
Contoh: - lembut (p)
- kuat (f)

Dinamik
- lembut (p)
- kuat (f)
Pengalaman Muzikal
1.3 Membuat pergerakan mengikut muzik.
1.3.1 Membuat pergerakan mengikut ruang
diri dan am berdasarkan:
- dinamik kuat/lembut
- pic tinggi/rendah
- tempo cepat/lambat
- bunyi panjang/pendek
1. Membuat pergerakan mengikut ruang diri dan am untuk menunjukkan dinamik kuat.
2. Membuat pergerakan mengikut ruang diri dan am untuk menunjukkan dinamik lembut.


Pic
- tinggi
- rendah
- pertengahan
Pengalaman Muzikal
1.1 Menyanyi pelbagai repertoir secara solo
atau berkumpulan.
1.1.3 Mengajuk pic dengan tepat.
- pic tinggi
- pic rendah
- pic pertengahan
1. Menyanyi lagu See See See dengan pic dan sebutan lirik yang jelas. (CD 1 track 29)
2. Mengajuk pic tinggi, rendah, pertengahan dengan bimbingan guru. (CD 2 track 15)

Pic
- tinggi
- rendah
- pertengahan
Pengalaman Muzikal
1.3 Membuat pergerakan mengikut muzik.
1.3.1 Membuat pergerakan mengikut ruang diri
dan am berdasarkan:
- dinamik kuat/lembut
- pic tinggi/rendah
- tempo cepat/lambat
- bunyi panjang/pendek
1. Menyanyi dan melakukan gerakan mengikut guru bagi menunjukkan pic tinggi, pertengahan dan rendah.
2. Mengecam aras bagi pic tinggi, pic rendah dan pic pertengahan yang diperdengarkan.
(Unit 15: Lampiran 24, CD 2 track 16)

Warna ton
- suara
- alat muzik
Apresiasi Muzik
3.1 Menghayati muzik daripada pelbagai
repertoir.
3.1.1 Mengenal pasti muzik vokal dan muzik
instrumental serta warna ton daripada
muzik yang didengar.
- muzik vokal (solo dan kumpulan)
- muzik instrumental (solo dan kumpulan)
- warna ton (suara dan alat muzik)
1. Mendengar dan mengenal pasti muzik vokal dan instrumental melalui rakaman lagu.
(CD 2 track 17 dan 18)
2. Mengajuk bunyi haiwan mengikut gambar.
(Unit 16: Lampiran 25)
3. Menyanyi lagu Bunyi Di Ladang. (CD 1 track 31)
4. Berbincang tentang warna ton yang terdapat dalam lagu yang dinyanyikan.
5. Mengecam warna ton yang didengar.
(Unit 16: Lampiran 26, CD 2 track 19)


Tempo
- cepat
- lambat
Pengalaman Muzikal
1.3 Membuat pergerakan mengikut muzik.

1.3.1 Membuat pergerakan mengikut ruang diri
dan am berdasarkan:
- dinamik kuat/lembut
- pic tinggi/rendah
- tempo cepat/lambat
- bunyi panjang/pendek

1. Mendengar lagu See The Pony
Galloping. (CD 1 track 33)
2. Mengenal pasti tempo cepat dan lambat berdasarkan lagu See The Pony Galloping.
(CD 1 track 33)
3. Membuat pergerakan bergelop mengikut tempo lagu See The Pony Galloping.
(CD 1 track 33)


Tempo
- cepat
- lambat
Apresiasi Muzik
3.1 Menghayati muzik daripada pelbagai
repertoir.
3.1.2 Mengenal pasti mud, tempo, tekstur dan
dinamik daripada muzik yang didengar.
- mud (riang, sedih, marah dan takut)
- tempo (cepat - lambat)
- tekstur (solo - nipis dan kumpulan - tebal)
- dinamik (kuat - lembut)
1. Guru menunjukkan contoh lakaran grafik yang menunjukkan tempo cepat atau lambat pada kertas berpandukan kepada tempo lagu yang
diperdengarkan.
(Unit 17: Lampiran 27, CD 1 track 34)
2. Melakarkan grafik bagi menunjukkan tempo cepat atau lambat berdasarkan petikan lagu yang didengar.
(Unit 17: Lampiran 28, CD 2 track 20)


Irama
- mencipta corak irama
Penghasilan Muzik
2.1 Menghasilkan idea muzikal kreatif.
2.1.2 Mencipta corak irama mudah.
- mengajuk corak irama
- mencipta ’jawapan’ kepada ’soalan’ irama
yang diberikan
1. Murid menyanyi lagu Hidup Semut.
(CD 1 track 35)
2. Murid menepuk corak irama melodi Hidup Semut. (CD 1 Track 35)
3. Guru membimbing murid menepuk corak irama berdasarkan nombor yang dibulatkan.
(Unit 18: Lampiran 29)

Irama
- mencipta corak irama
Penghasilan Muzik
2.1 Menghasilkan idea muzikal kreatif.
2.1.2 Mencipta corak irama mudah.
- mengajuk corak irama
- mencipta ’jawapan’ kepada ’soalan’ irama
yang diberikan
1. Guru membimbing murid menepuk corak irama berdasarkan nombor yang dibulatkan.
(Unit 18: Lampiran 29)
2. Murid menepuk corak irama yang dicipta berdasarkan nombor yang telah dibulatkan.
(Unit 18: Lampiran 30)

Irama
- mencipta corak irama
Penghasilan Muzik
2.1 Menghasilkan idea muzikal kreatif.
2.1.2 Mencipta corak irama mudah.
- mengajuk corak irama
- mencipta ’jawapan’ kepada ’soalan’ irama
yang diberikan
1. Guru membimbing murid menepuk corak irama berdasarkan nombor yang dibulatkan.
(Unit 18: Lampiran 29)
2. Murid menepuk corak irama yang dicipta berdasarkan nombor yang telah dibulatkan.
(Unit 18: Lampiran 30)

Dinamik
- lembut (p)
- kuat (f)

Pengalaman Muzikal
1.3 Membuat pergerakan mengikut muzik.

1.3.1 Membuat pergerakan mengikut ruang diri
dan am berdasarkan:
- dinamik kuat/lembut
- pic tinggi/rendah
- tempo cepat/lambat
- bunyi panjang/pendek

1. Memperdengarkan keratan lagu ‘Symphony
no.5 in C minor’ karya Beethoven. (CD 2 track 21)
2. Menyatakan bunyi kuat dan lembut pada
keratan lagu tersebut. (CD 2 track 21)
3. Membuat pergerakan mengikut ruang diri dan am untuk menunjukkan dinamik kuat dan lembut.
4. Mendengar lagu Gergasi. (CD 2 track 01)

Irama
- bunyi panjang
- bunyi pendek
Apresiasi Muzik
3.1 Menghayati muzik daripada pelbagai
repertoir.
3.1.2 Mengenal pasti mud, tempo, tekstur dan
dinamik daripada muzik yang didengar.
- mud (riang, sedih, marah dan takut)
- tempo (cepat - lambat)
- tekstur (solo - nipis dan kumpulan - tebal)
- dinamik (kuat - lembut)
4. Mendengar lagu Gergasi. (CD 2 track 01)
5. Mengecam bunyi panjang dan bunyi pendek berdasarkan lagu Gergasi.
6. Membuat pergerakan mengikut ruang diri dan am untuk menunjukkan bunyi panjang dan bunyi pendek. (CD 2 track 22)
7. Mengecam bunyi panjang dan bunyi pendek berdasarkan rakaman audio yang diperdengarkan.
(Unit 19: Lampiran 31, CD 2 track 23)

Warna Ton
- suara manusia
Pengalaman Muzikal
1.1 Menyanyi pelbagai repertoir secara solo
atau berkumpulan.
1.1.1 Mendemonstrasi warna ton suara manusia
dengan betul.
- suara lembut
- suara serak
- suara nyaring
- suara halus
- suara garau
- suara nasal
- suara lelaki dan perempuan
1. Mengenal pasti warna ton suara lelaki dan perempuan. (CD 2 track 24)
2. Mengajuk pelbagai suara.
Contoh: suara lelaki dewasa,
perempuan dan kanak-kanak.
3. Mendengar lagu Joget Riang Ria.
(CD 2 track 03)
4. Membezakan suara lelaki dan suara perempuan.
(Unit 20: Lampiran 32, CD 2 track 25)

Warna Ton
- suara manusia
Pengalaman Muzikal
1.1 Menyanyi pelbagai repertoir secara solo
atau berkumpulan.
1.1.1 Mendemonstrasi warna ton suara manusia
dengan betul.
- suara lembut
- suara serak
- suara nyaring
- suara halus
- suara garau
- suara nasal
- suara lelaki dan perempuan
1. Mengenal pasti warna ton suara lelaki dan perempuan. (CD 2 track 24)
2. Mengajuk pelbagai suara.
Contoh: suara lelaki dewasa,
perempuan dan kanak-kanak.
3. Mendengar lagu Joget Riang Ria.
(CD 2 track 03)
4. Membezakan suara lelaki dan suara perempuan.
(Unit 20: Lampiran 32, CD 2 track 25)




0 评论:

发表评论